Boek van Enoch

Degenen die soldaten van de tempel zijn, zijn van God.

Boek van Enoch

Introductie

Onze zoektocht naar een dieper begrip leidt vaak door de Bijbel zelf. Zelfs in onze poging om de Bijbel volledig te begrijpen, moeten we buiten het boek durven kijken. Als we verwijzingen tegenkomen naar sociale, culturele praktijken en zelfs andere geschriften die in de Stripten worden genoemd, zijn we geroepen om onze kennis te raadplegen. Deze uit te breiden met kennisbasis van culturele betekenis, om dit ten volle te kunnen waarderen. Om de Bijbel volledig te begrijpen, worden we dus noodzakelijkerwijs aangetrokken tot bronnen buiten de Bijbel. Deze bronnen dragen bij aan het historische, sociale of theologische begrip uit Bijbelse tijden. Naarmate onze blik omvangrijker wordt, zien we de panoramische omgeving en begrijpen we de volledige waarheid in de Schriften beter. Toch gaan we in het geval van Henoch niet voorbij aan de Bijbel. Wij gaan gewoon voorbij aan ONZE Bijbel. Het boek Henoch staat in de Bijbel van de Ethiopische Christelijke Kerk. Ofwel: waar de Oer-Bijbel vandaan komt.

Populaire teksten bij de eerste Christenen

Om ons naar informatie buiten onze protestantse en katholieke bijbels te leiden, moeten we weten welke boeken we populair en belangrijk waren op het moment dat de bijbel werd geschreven. Dit zijn verschillende boeken die in de Bijbel genoemd worden en die niet in onze Bijbel voorkomen. Ze zijn geen spirituele canon, omdat ze niet beschikbaar waren op het moment dat de canon oorspronkelijk werd aangenomen, of omdat ze destijds niet als “geïnspireerd” werden beschouwd. Lees: binnen de waarden en normen van die tijd. In geval waarin de inspiratie in twijfel werd getrokken, zou men kunnen beargumenteren dat elk boek dat door een profeet of een apostel wordt geciteerd of genoemd, als spirituele canon moet worden beschouwd. Helaas zou dit standpunt te simplistisch blijken. Boeken en geschriften kunnen onder verschillende categorieën vallen, zoals burgerlijke stand en wetten. Historische documenten of spirituele geschriften. Een stads- of staatstelling is niet geïnspireerd, maar kan wel inzicht geven in bepaalde gebieden van het leven. Spirituele geschriften die rechtstreeks in de Bijbel worden geciteerd, dienen als inzicht in de overtuigingen van de schrijver of wat destijds door de samenleving als acceptabel werd beschouwd. Net als bij een nieuwe ontdekking, uitvinding of overtuiging wordt het nieuwe geïnterpreteerd op basis van de structuur van wat eraan voorafging. Dit was de manier van leven in de christelijke kerk van de eerste eeuw, omdat geloofsovertuigingen gebaseerd waren op het oude joodse begrip. Men moet zich echter realiseren dat er ook peganistische geloofsovertuigingen aan de kerk werden toegevoegd toen niet-joodse bevolkingsgroepen zich bekeerden. Ze brachten de fundamenten van hun overtuigingen met zich mee waarop zij het Christendom interpreteerden. In het geval van Judas, Jakobus, Paulus en anderen maakte het Joodse verleden plaats voor het christelijke heden, maar hun begrip en leerstellingen werden nog steeds beïnvloed door wat ze eerder hadden geleerd en ervaren. Het wordt duidelijk dat men, om de Bijbel te begrijpen, moet proberen de boeken en leerstellingen te onderzoeken die de schrijvers van de Bijbel het meest hebben beïnvloed.

De Dode Zeerollen, die gevonden zijn in de grotten van Qumran, zijn van groot belang bij het verhelderen van de geschiedenis en de bestaansleer tussen bijbelse tijden en de vaststelling van de canon. De rollen werden geschreven in de tweede eeuw voor Christus. Die waren ten minste in gebruik tot de vernietiging van de tweede Tempel; in 70 na Christus. Gelijksoortige rollen als die gevonden in grot 4 in de 11 grotten van Qumran, waar ook gevonden bij het Masada-bolwerk dat in 73 na Christus viel.

Fragmenten van elk boek van het Oude Testament behalve Pasen werden gevonden in de grotten van Qumran, maar dat gold ook voor veel andere boeken. Sommige van deze boeken worden geacht van even groot belang en dezelfde invloed te zijn geweest voor de mensen van Qumran als voor de schrijvers van het Nieuwe Testament. 

Als je dit weet, zou je je kunnen afvragen welke van de tientallen niet-canonieke boeken de schrijvers van het Nieuwe Testament het meest hebben beïnvloed. Het is mogelijk om het bestaan van bepaalde invloeden binnen de Bijbelse context vast te stellen door de Bijbel zelf te gebruiken. De Bijbel kan ons op drie manieren naar andere werken leiden. Het werk kan bij naam genoemd worden, als het Boek van Jasher. Het werk kan binnen de Bijbeltekst worden geciteerd, zoals het geval is met het Boek van Henoch. Er kan gezinspeeld worden op het bestaan van het werk, zoals het geval is met de ontbrekende brief van de apostel Paulus aan de Korintiërs.

 

Boeken genoemd in de Bijbel. In het geval van de boeken die in de Bijbel genoemd worden, kan men een lijst opstellen zoals de titels genoemd worden. De lijst is langer dan je op het eerste gezicht zou vermoeden. De meeste van deze werken zijn niet gevonden. Sommige zijn opgegraven, maar hun authenticiteit wordt in twijfel getrokken. Er zijn er nog meer gevonden en het verband tussen de Schrift en de boekrol wordt algemeen aanvaard. Hieronder volgt een lijst met boeken die in de Bijbel worden genoemd:

 

1 Boek Jasher 
“Ook beval hij hen de kinderen van Juda het gebruik van de boog te leren: zie, het staat geschreven in het boek Jasher”. (2Samuel 1:18) ‘Staat het niet geschreven in het boek Jasher? En de zon stond midden aan de hemel en haastte zich niet om een hele dag onder te gaan”. (Jozua 10:13)

 

2 Het boek der oorlogen van de Heer.
“Daarom staat er in het Boek van de oorlogen van de Heer”. (num. 21:14)

 

3 De jaarboeken van Jehu
“Het overige nu van de daden van Josafat, van de eerste tot de laatste, zie, ze zijn geschreven in de annalen van Jehu, de zoon van Hanani, die zijn opgetekend in het Boek van de Koningen van Israël”. (2 Kronieken 20:34)

 

4 Het boek der Koningen
“Wat betreft zijn zonen en de vele orakels tegen hem, de herbouw van het huis van God, zie, die zijn geschreven in de verhandeling van het Boek van de Koningen. Toen werd zijn zoon Amazia koning in zijn plaats”. (2 Kronieken 24:27)

 

5 Het boek met de kronieken van Ahasveros 
 “Toen het complot werd onderzocht en bleek dat het zo was, werden ze allebei aan een galg opgehangen; en het werd geschreven in het Boek der Kronieken in de aanwezigheid van de koning”… “Dujring kon die nacht niet slapen, dus gaf hij opdracht om het Boek der Kronieken, de kronieken, te laten luiden, en ze werden voorgelezen aan de koning”. (Esther 2:23, 6:1)

 

6 De Handelingen van Salomo 
“De rest van de Handelingen van Salomo en wat hij ook deed, en zijn wijsheid, zijn die niet geschreven in het boek van de Handelingen van Salomo?” (1 Koningen 11:41)

 

7 De uitspraken van Hozai
“Ook zijn gebed en hoe God door hem werd verzocht, en al zijn zonde, zijn ontrouw, en de zijkanten waarop hij hoge plaatsen bouwde en de Asjerim en de gebeeldhouwde beelden oprichtte voordat hij zichzelf vernederde, zie, ze zijn zijn geschreven in de archieven van Hozai”. (2 Kronieken 33:19)

8 De kronieken van koning David  
“Joab, de zoon van Zqeruja, was begonnen ze te tellen, maar maakte het niet af; en hierdoor kwam de toorn over Israël, en het aantal werd niet opgenomen in het verslag van de kronieken van koning David”. (1 Kronieken 27:24)

9 De kronieken van Samuël, Nathan, Gad 
“De geschiedenis van koning David nu, van het begin tot het einde, is geschreven in de kronieken van de ziener Samuël, in de kronieken van de profeet Nathan en in de kronieken van de ziener Gad”. (1 Kronieken 29:29)

10 Samuëls boek 
“Toen vertelde Samuël het volk de verordeningen van het koninkrijk, schreef ze in het boek en legde ze voor de Heer neer”. (1 Samuël 10:25)

11 De kronieken van de profeet Nathan
‘De rest van de daden van Salomo, van de eerste tot de laatste, zijn niet geschreven in de kronieken van de profeet Nathan, en in de profetie van Ahia de Shiloniet, en in de visioenen van Iddo, de ziener. betreffende Jerobeam, de zoon van Nabat?’ (2 Kronieken 9:29)

12 De profetie van Ahia de Shiloniet
“De rest van de daden van Salomo, van de eerste tot de laatste, zijn niet geschreven in de kronieken van de Profeet Nathan, en in de Profetie van Ahia de Shiloniet, en in de visioenen van Ido de Shiloniet. ziener over Jerobeam, de zoon van Nabat? (2 Kronieken 9:29)

13 De verhandeling van de profeet Iddo 
 “De rest van de Handelingen van Abia, en zijn wegen en zijn woorden zijn geschreven in de verhandeling van de profeet Iddo”. (2 Kronieken 13:22)

 

Er zijn verschillende boeken verschenen met de titel “Book of Jasher”.
Het ene is een ethische verhandeling uit de Middeleeuwen. Het begint met een deel van het Mysterie van de Schepping van de Wereld: het staat duidelijk los van het Bijbelboek Jasher.
Men dacht dat hij een priester was. Als we de “p”-bijdrage van Genesis vergelijken met het boek Henoch, springen er parallellen naar voren.

Enoch

Corrupte aarde

Dieren eten

Bloedvergieten

364 dagen-jaar

(12 maanden 30 x 4)

Enoch gaat naar de Hemel

P

Menselijke manier om corrupt te zijn op de aarde (Gen 6)

Dieren eten (Gen 9)

Bloedvergieten (Gen 9)

30 dagen maanden (Gen 7)

365 dagen-jaar (Gen 5)

Enoch gaat naar de Hemel (gen 5)

Er zijn andere verbindingen. De naam Äzazel” komt voor in Leviticus. De zondebok wordt de wildernis in gestuurd “naar Azazal”, en via de ceremonie van handoplegging door de priester en het volk, wordt de bok weggestuurd, terwijl hij de zonden van het volk draagt. Deze verwijzing heeft alleen zin als de schrijver geloofde dat Azazel verantwoordelijk was voor alle menselijke zonden en de straf daarvoor zou dragen. zoals het boek Henoch verklaart.

In Genesis is het Kaïn die de zonden de woestijn in draagt. We zullen echter zien dat er verbanden bestaan tussen de gevallen hoeken en de nakomelingen van Kaïn.

Het probleem met een dergelijk verband tussen Henoch en Genesis is dat het niet wijst op de richting van de overdracht. We kunnen er nu redelijk zeker van zijn dat Henoch en Genesis met elkaar verbonden zijn, maar we kunnen er niet zeker van zijn welke het eerst werd opgetekend. Het beste bewijs dat we hebben voor de onbetwiste authenticiteit van Henoch is niet het verband met Genesis, maar het geloof dat Jezus en de apostelen hadden in het Boek van Henoch, aangetoond door verschillende verwijzingen en citaten.

Hoe Jezus en Zijn volgelingen Henoch gebruikten
Het is moeilijk om het bewijs te ontwijken dat Jezus niet alleen het boek bestudeerde, maar het ook hoog genoeg respecteerde om te zinspelen op de doctrine en inhoud ervan. Henoch staat vol met vermeldingen van het komende koninkrijk en andere heilige thema’s.
Het was niet alleen Jezus die uitdrukkingen of ideeën van Henoch gebruikte; er zijn meer dan 100 commentaren in het Nieuwe Testament die voorrang vinden in het Boek van Henoch. Als we gaan zoeken naar verbanden tussen de woorden van of over Jezus en die van Henoch, kunnen we niet zoeken naar exacte overeenkomsten. Het is mogelijk dat wat oorspronkelijk door deze mannen werd gesproken qua bewoording of exacte betekenis zeer dicht bij elkaar lag, maar na uiteenlopende paden van overdracht en vertalingen door verschillende talen en culturen, komen ze hier in de 21e eeuw met veel afwisselingen. Net als bij het kinderspel ‘de telefoon’ is de exacte bewoording enigszins gewijzigd. Laten we eens kijken naar algemene ideeën binnen passages.

Gezegend zijn de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde beërven. (Mat 5:5)
En alle uitverkorenen zullen zich verheugen, en er zal vergeving van zonden zijn, en barmhartigheid, vrede, verdraagzaamheid en vreugde. Er zal redding voor hem zijn. (zoals/en) een goed licht. (Henoch 5:7)

De Vader oordeelt niemand, maar heeft het hele oordeel aan de zoon toevertrouwd (Johannes 5:22). En hij zat op de troon van zijn heerlijkheid, en de som van het oordeel werd aan de Mensenzoon gegeven. (Henoch 69:27)

Matt 19:16 Nu kwam er een man naar Jezus toe en vroeg: ‘Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te verkrijgen?’ Jezus zei: “En iedereen die huizen of broers of zussen of vader of moeder of kinderen of velden ter wille van jou heeft verlaten, zal honderd keer zoveel ontvangen en het eeuwige leven beërven…….
wie is aangesteld over het berouw en degenen die hopen het eeuwige leven te beërven… (Henoch 40:9)

“Wee u die rijk bent! Want u hebt uw vertroosting ontvangen”. (Lukas 6:24)
Wee u, gij rijken, want u hebt op uw rijkdom vertrouwd, en u zult van uw rijkdom weggaan, omdat u de Allerhoogste niet hebt gedacht in de dagen van uw rijkdom ( Henoch 94:8)

Ook u zult op twaalf tronen zitten en de twaalf stammen beoordelen als Israël. (Mat 19:28)
En Ik breng in stralend licht degenen naar voren die Mijn heilige naam hebben liefgehad, en Ik zal een ieder op de troon van zijn eer (glorie) zetten. (Henoch 108:12)

Wee de mens door wie de Mensenzoon heeft verraden! Het zou goed voor die man zijn geweest als hij niet geboren was. (Mt 26:24) 
Waar zal hij daar wonen voor zondaars, en waar zal er een rustplaats zijn voor degenen die de Heer der geesten hebben verloochend? Het was goed voor hem geweest als ze niet geboren waren. (Enoch 38:2)