Sint Firmin

Degenen die soldaten van de tempel zijn, zijn van God.

272 - 303

Sint Christoffel is de patroonheilige van de reizigers en handelaren.

Sint Firmin

Dit beeld laat het laatste moment voor de onthoofding zien van Sint Firmin. Het beeld staat in de kathedraal van Amiens, Frankrijk.

Sint Firmin, of Firminus van Amiens, of Firminus de oude werd in 272 geboren in Pompaei-ilun, het huidige Pamplona in Spanje. Hij is de zoon van een romeinse senator. Zijn vader had zich tot het Christendom bekeerd en zich laten dopen door Sint Saturninus. Waarvoor hij tot de marteldood veroordeeld werd. In 257 stierf hij doordat hij achter een dolle stier werd gebonden.

Hier van afgeleid zijn de stierenrennen in Pamplona, die nog steeds jaarlijks gehouden worden.

Volgens overleveringen kreeg Sint Firmin les van de priester Honestus, die hem naar de Bisschop Honoratus van Toulouse stuurde. Waar hij ook priester werd en missiebisschop. Van daaruit vertrok hij naar Agen, het huidige Clermont-Ferrand. Hier werd hij gevangen genomen tijdens een Christenvervolging, maar hij kon ontsnappen.
Uiteindelijk werd hij bisschop van Amiens. Maar ook daar werd hij gevangengenomen en tot de dood veroordeeld op 25 september 303, door onthoofding.

De rede dat 25 september zijn feestdag is. Hij is patroonheilige van Navarra (SP), Pamplona (SP), Picardië (FR) en Amiens (FR).
Tot Sint Firmin wordt gebeden voor reuma, koorts, waterzucht, krampen en door de wijnhandelaars en bakkers voor tegen de droogte.

Symboliek

Terug naar het beeld hierboven: de gestreepte broek van de beul en zijn gekleurde laarzen. Volgens de middeleeuwse gewoontes en regels moesten mensen die buiten de samenleving stonden, tenminste  gestreepte munt bij zich dragen. Zo kon men deze mensen onderscheiden met eerlijke mensen. Het ging om prostituees, clowns, jongleurs, ketters en…beulen. Mensen executeren en martelen was een hoogst schandelijke taak.

In de middeleeuwen – met name in het westen – onderscheidden de uitgeslotenen en de onderdanigen zich door strepen. Hun kledingspatroon ging terug naar de duivel.

Denk ook aan het uniform van de Swiss Guarde heeft hiervan zijn afkomst. Maar ook de latere – vanaf de 19de eeuw;  kleding in de gevangenis.

De Daltons

Docubo

Ze zouden dan opvallen tussen de gewone kleding en makkelijk op te sporen als ze zouden ontsnappen. Het dragen van dit pak was dus een echte schande.

Strepen staan dus symbool voor iets slechts, van de duivel.
In 1254 was het een groot schandaal toen een groep Karmelieten monniken vanuit the Holy Land terugkeerde met gestreepte kleding ! Ze waren het mikpunt van spot, ze hadden een verbond met de duivel zelf ! Onmiddellijk werd er besloten dat gestreepte kleding verboden was voor elke religieuze orden. In 1310 werd een geestelijke in Frankrijk ter dood veroordeeld voor het dragen van strepen.

Ten tijde van de Franse revolutie – eind 1700 – was er een poging om strepen in kleding weer te zien als iets goeds. Deze poging faalde, omdat in de Verenigde Staten vasthield aan strepen dragen in de gevangenis. Dit werd in de 20ste eeuw pas afgeschaft. (Wat inmiddels weer in sommige gevangenissen weer is heringevoerd.)

Na, wie stopt ermee om in zijn gestreepte pyjama te slapen???

Als Coco Chanel in 1917 een Nautische collectie in de Bretonstreep ontwerpt, heeft de streep in kleding eindelijk een positieve connotatie. Het is door Coco dat we vandaag kunnen rondlopen in een streepje zonder enige straf.